Tiernapojat ja Afrikan tähti

Luin joitakin viikkoja sitten uutisen, jossa kerrottiin Oulussa vaikuttavan Tiernasäätiön linjanneen, että ”jatkossa murjaanien kuninkaan kasvoja ei enää tule maalata mustaksi tiernapoika-näytelmässä”.

Koska naaman mustaamisessa on kuulemma ollut kyse rasismista.

Jäin miettimään tarkoittaako tämä samaa kuin nk. ”Afrikan tähti -rasismi” (josta myöhemmin) ja niin lähti tämänkertainen blogiteksti hahmottumaan. Tiedän varsin hyvin, että some ja netti ovat olleet kyllästymiseen asti täynnä Afrikan tähteä tällä hetkellä, mutta päätin silti kirjoittaa aiheesta itsekin. Jos nyt en suoranaisesti kiusallani, niin sitten vaikkapa siksi että ainakin jää myöhempiä aikoja varten jälki ja muistutus siitä, että tällainenkin käsittämätön höpö-episodi vuoteen 2021 mahtui.

Aloitetaan tiernapojilla. Tiernapoikaesityksessä, ihan niin kuin Afrikan tähdessäkin, on minun käsitykseni mukaan kyse vanhan perinteen ylläpitämisestä sekä menneen ajan ja raamatullisen kohtauksen kuvaamisesta. Onko tiernapoikien kohdalla kyse siitä, että tällaisessa esityksessä lavalla ei ylipäätään saa olla mustaihoista tai mustaihoiseksi maskeerattua ihmistä. Ja jos kyllä, niin miksi ihmeessä? Vai mistä tässä on kyse?

Miksi tumma- tai mustaihoisen ihmisen näköistä hahmoa ei esitetä tai ei voida esittää valkoihoisen toimesta. Eikö tämä ole mustaihoisten etnisten piirteiden vähättelyä ja kieltämistä? Jokainen tietää, että muinainen afrikkalainen kuningas on tietenkin ollut pigmentiltään tumma, joten mitä yritetään muuttaa tai ketä palvella sillä, että afrikkalainen kuningas onkin yhtäkkiä valkoihoinen? Vai pelätäänkö tässä jostain syystä sitä, että joku erehtyy luulemaan kasvonsa mustaksi värjännyttä näyttelijää syntyjään etnisesti tummaihoiseksi henkilöksi. Sitä paitsi, eikö se vasta olekin poliittisesti epäkorrektia, että afrikkalainen kuningas olisi valkoihoinen ja kuvattaisiin valkoihoisena!? Kolkkoja kaikuja siirtomaa-ajoilta pikemminkin kuin ajanlaskumme alun tienoilta, tyyliin; mustan Kongon kuningas, valkoinen ylistetty Leopold…

Onko tosiaankin niin, että murjaanien kuningas ei saa olla musta… Eli Afrikasta ei nykypäivän eurooppalaisten tiedostavien tahojen mukaan ole voinut tulla vakavasti otettavaa kuningasta – paitsi jos kuningas on valkoihoinen?

Kenties näemme senkin päivän, että jokaisen tiernapoikakilpailuun osallistuvan ryhmän pitää palkata Murjaanien kuninkaan rooliin aito afrikkalaistaustainen mies tai poika, jotta koko näytelmää voidaan edes esittää. Vai näkisikö joku siinäkin jotain rasistista, että afrikkalaistaustainen henkilö laitetaan – ehkä jopa alistetaan – näytelmässä esittämään afrikkalaistaustaista roolihahmoa. Entäpä, saako tulevaisuuden joulukuvaelmassa ei-seemiläistä etnistä taustaa edustava henkilö näytellä Josefia tai Jeesusta? Saa tietysti, koska kyse ei ole Afrikasta ja mustaihoisesta hahmosta.

Voidaan minun puolestani tasapuolisuuden vuoksi alkaa ulottaa tällaista ylisensitiivisyyttä laajemmallekin; kielletään miehiä pukeutumasta lavalla naisiksi ja päinvastoin. Vaikka lavalla esiintyvä mies on selvästi mies eikä yritäkään näyttää tai vaikuttaa naiselta, tämä ei saa haitata, koska voihan tyytyväinen yleisö kuitenkin lukea ohjelmalehtisestä miehen roolihahmolla olevan naisoletettuun viittaava nimi. Mitäs jos tehdäänkin näyttelijöistä uusien liikennemerkkien hahmoja; puetaan heidät sukupuolen ja etnisen taustan peittäviin neutraaleihin kokoasuihin ja muotoillaan styroksista kaikille samanlaiset suuret pallopäät. Ongelmaksi toki muodostuu liikennemerkkien hahmoja matkittaessa se, että tällöin kaikki ovat valkoisia. Kiintiöajatteluun perustuen täytyy siis puolelle porukasta tehdä mustat asut, mutta silloin taas ongelmaksi muodostuu se, että puolet on mustia. Aiemmin mainittuun perustuenhan mustaa hahmoa ei ole soveliasta näytellä. Vielä monimutkaisemmaksi tilanteen tekisi se, että suurella todennäköisyydellä joku valkoihoinen heiluisi lavalla mustan hahmon rooliasu yllään.

Ihmetellette sarkastista sävyäni, mutta en vain yksinkertaisesti pysty suhtautumaan tähän asiaan täysin vakavalla naamalla, kun en aidosti käsitä mistä rasismitulkinnat kumpuavat.

Yhtään enempää minulta ei heru ymmärtämystä 19.10.2021 alkaneelle Afrikan tähti -pelin aikaansaamalle polemiikille, ”rasismikohulle”. Yhtäkkiä joka paikassa puhuttiin Afrikan tähdestä – oli meemejä, viestiketjuja, sosiaalisen median päivityksiä, jne. En aluksi edes tajunnut yhtään missä mennään. Jouduin oikein paneutumaan tapaukseen, koska ajattelin, että ei kai yksi parikymppisen suomalaisnuoren 70 vuotta sitten lanseeraama lautapeli voi tällaista liikehdintää aiheuttaa. Mutta aiheuttihan se. Vuonna 2021 CE.

Case (jos se jollekin vielä on tuntematon): Helsingin yliopistolla maantieteen opiskelijat järjestivät illanistujaisissa leikin, jossa pukeuduttiin Afrikan tähti -pelin hahmoiksi. Maantieteen opiskelija oli myös saksalainen tummaihoinen vaihto-opiskelija, joka kuitenkaan ei itse ollut läsnä juhlissa, mutta joka oli jälkikäteen kuullut hahmoiksi pukeutumisesta ja tältä pohjalta tulkinnut asian niin, että hahmot edustivat orjia ja orjien omistajia. Saksalainen, joka ei tunne Afrikan tähti -peliä tai sen hahmoja, siis teki väärän tulkinnan joko tahallisesti tai tahattomasti, nosti omaan väärään tulkintaansa perustuen metakan, ja piti tempausta avoimen rasistisena ja häntä itseään syrjivänä käytäntönä. Tästä nousi haloo, rasismisyytöksen lähtiessä leviämään Instagramin kautta, saavuttaen suurta näkyvyyttä. Ei niin yllättäen mm. Fatim Diarra ja Anna Kontula ovat reagoineet saksalaista vaihto-opiskelijaa kompaten ja rasismia huudellen.

Kyse näyttää olevan tälläkin kertaa eräänlaisesta vääryyden tehtailemisesta, jota alkaa esiintyä ihmisen saadessa hyötyä ja sosiaalista pääomaa sillä, että pystyy ja ryhtyy paikantamaan vääryyksiä. Tämä johtaa siihen, että vääryyksiä etsitään – ja tietysti myös löydetään – ihan mistä tahansa. Lopulta kaikkialla on epäkohtia ja vääryyttä. Se, jolla on vasara, alkaa nähdä nauloja joka paikassa.

Milloin shakki julistetaan rasistiseksi peliksi; siinähän on valkoisia ja mustia nappuloita. Valkoinen saa aloittaa, mikä tarkoittaa sitä, että mustat jäävät jo alussa huonompaan ja alisteiseen asemaan. Pahimmassa tapauksessa musta kuningas kaatuu. Voi kun tämäkin olisi vain oma hassu vertaukseni ja kevyt heitto, mutta kun se ei valitettavasti ole. Tekemällä Google-haun termillä ”chess racism” voi jokainen osumien perusteella todeta, että shakki-pelin ”rasistisuudesta” käydään ihan oikeasti haudanvakavaa ja totista keskustelua…

Biljardi toki on vielä shakkiakin rasistisempi peli, kun siinä valkoinen pallo antaa viimeisen kolkkauksen mustalle 8-pallolle. Kaipa tätäkin joillain foorumeilla taivastellaan.

Kaikista älyttömintä tässä Afrikan tähti -skandaalissa on omasta mielestäni kuitenkin lopulta se, että opiskelijoiden pukeutumista alettiin pahoitella ja pyytää anteeksi. Siis pahoitellaan ja pyydetään anteeksi jotain sellaista yksittäisen henkilön virheelliseen tulkintaan perustuvaa kuvitteellista vääryyttä, jota ei ole tehty, ja näin toimien ikään kuin osoitetaan ja myönnetään rasismisyytöksiin olleen tosiasiallista aihetta. Tietysti tässä on saatettu toimia ihan vain varmuuden vuoksi, eli lumipalloefektin ja syytösten eskaloitumisen pelossa, mutta pahoin pelkään – tai oikeastaan olen satavarma – että todellinen syy anteeksipyytelyyn ja nöyristelemiseen on se, että myös pukeutumisleikin järjestäneiden opiskelijoiden joukossa tai ylipäätään ylioppilaskunnassa on ollut ihmisiä, tai sieltä on nyt noussut esille ihmisiä, jotka sittenkin ovat aidosti katumapäällä ja näkevät oman toimintansa tai ohjelmanumeron jotenkin tuomittavana, vääränä tai rasistisena. Helsingin yliopiston ylioppilaskunta kirjoitti pari päivää tapahtuman jälkeen: ”Pyydämme anteeksi, toimintamme ei ole riittävän antirasistista. […]”.

Vielä yliampuvamman, suorastaan absurdin, käänteen asia on saanut HYY:n julkaistessa tiedotteen, jossa se kertoo järjestävänsä keskustelu- ja kriisiapua kaikille, jotka kokevat sitä tarvitsevansa asian tiimoilta…!? Siis oikeasti! Tässä meillä totta tosiaan on oppikirjaesimerkki ensimmäisen maailman elitistisestä ongelmasta, jos ja kun yliopistoa käyville aikuisille ihmisille tarjotaan kriisiapua lautapelin takia, kun samaan aikaan monissa osissa maailmaa 10-vuotiaat lapset raatavat fyysisissä töissä, jotta voisivat joskus ylipäätään aloittaa koulun ja oppia lukemaan! Sen, että Helsingin yliopisto katsoo aiheelliseksi järjestää keskustelu- ja kriisiapua, täytyy tarkoittaa sitä, että yliopiston käsityksen mukaan kyse on aidosta tarpeesta, eli siitä olettamuksesta, että on olemassa aikuisia pullamössöoppilaita jotka oikeasti tarvitsevat apua ”Afrikan tähti -ahdistukseen”.

Tämä tuntui melkein liian uskomattomalta ja käsikirjoitetulta ollakseen totta, ja alkoipa netissä melko pian pulpahdella pintaan sellaisiakin spekulaatioita, että koko case olisi trollin liikkeelle panemaa huuhaata. Mietin, että jos kyse on tai on ollut pelkästä puhtaasta vedätyksestä, lopputulosta voidaan pitää onnistuneena, sillä tarttuivathan täkyyn Kontula, Diarra ja moni muukin ”rasisminnäkijän” roolissa, ja toisaalta taas itse olen tässä ruotimassa tapausta vastakkaisesta vinkkelistä.

Uutisoinnin pohjalta syntyi kuitenkin nopeasti hyvin vahva käsitys ja kuva siitä, että kyllä kyse tosiaankin on ihan oikeasta tapauksesta ja henkilöstä – ja vellova kohu pitää sisällään vilpitöntä ja aitoa pahastumista. Oman näkemykseni mukaan nimenomaan Sanoma-konserni on (Ylen ohella) Suomessa jo pitkään ollut se taho, joka lähtee täydellä höyryllä mukaan kaikenlaisiin ”hullutuksiin”, eikä Sanoma tälläkään kertaa petä, eli poikkea omasta linjastaan ja menettelytavastaan. Esimerkiksi Ilta-Sanomat julkaisi Afrikan tähti -jupakan ympärillä parin päivän aikana kolme artikkelia. Otsikot kertovat paljon: ”Hurja huhu levisi Twitterissä – yliopisto vakuuttaa, että Afrikan tähti -kohun aiheuttaja on aito henkilö”, ”Afrikan tähti kertoo menneestä maailmasta – tällainen siirtomaiden aika oli”, ja kirsikkana kakun päällä: Ihmisoikeusaktivisti Afrikan tähti -kohusta: ”Miten näin merkittävän asian nimissä voidaan pitää muka hauskaa”.

Juurisyy on alkanut hämärtyä ja asiasisällöt sekoittua siinä määrin, että itselleni ei kohta enää ole selvää mistä on kyse. Paheksutaanko tässä nyt sitä, että yliopisto-opiskelijat olivat pukeutuneet Afrikan tähti -pelin hahmoiksi, vai paheksutaanko peliä itseään. Siis lautapeliä ja sen olemassaoloa. Yliopisto tietysti veti vielä esiin ’rakenteellinen rasismi’ – ja ’piilorasismi’-kortitkin.

Myös ihmisoikeusaktivisti saatiin mukaan keskusteluun. Tällä kertaa hän on kamerunilainen Ufoka Eugene. Eugene on Afrikan tähti -pelistä tuohtunut ja tyrmistynyt, muun muassa siksi, että hänen mielestään vallalla on edelleen vanha eksotisoitu kuva Afrikasta. Ja tätä Eugenen mukaan edustaa ja peilaa Afrikan tähti. Epäselväksi jää mikä sitten olisi nykypäivän ei-eksotisoitu kuva Afrikasta ja olisiko tämä kuva Eugenen mielestä jollain lailla realistisempi, toivotumpi ja parempi. Tarkoitettaisiinko sillä sisällissotia, lapsisotilaita, vallankaappauksia, kansanmurhia, nälänhätää, terroristijärjestöjä, diktatuureja, korruptiota, maailman väkivaltaisimpia kaupunkeja, salametsästäjiä…? Afrikkaa kuulemma pidetään yhtenäisenä ja köyhänä alueena, ja Afrikasta puhuttaessa nostetaan usein esiin köyhä maaseutu ja eksoottiset suureläimet. Eugene sanoo: ”Minulta on usein kysytty majoista ja leijonista. Asuin Kamerunissa 23 vuotta ja näin ensimmäistä kertaa leijonan Helsingissä eläintarhassa.” Afrikan tähti on kertoman mukaan omiaan luomaan ja ylläpitämään käsitystä paitsi villieläimistä, mahdollisesti myös villi-ihmisistä. Niinpä.

Ymmärrän sen, että Afrikan tähti, 70 vuotta sitten julkaistuna pelinä, edustaa vanhaa aikaa ja saattaa siksi jonkun mielestä edustaa kyseenalaisia näkemyksiä – pelin idea kun perustuu timantin etsimiseen Afrikasta (siis anteeksi: ”Afrikan luonnonvarojen ryöstämiseen ja riistoon”). Mutta, silti… Se on vain peli. Peli, jonka lauta on hienosti ja värikkäästi, jopa opettavaisesti piirretty. Kyse on ajankuvasta. Ei kai vuoden 1951 maailmankarttakaan enää näytä Eurooppaa sellaisena kuin se on tänä päivänä, koska valtioita on lakannut olemasta ja uusia on syntynyt. Minun on kysyttävä ”entä sitten vaikka Afrikan tähti olisi ns. kolonialistinen”? Tyypillisestihän pelien tarkoitus on simuloida aitoja historiallisia tai kuviteltuja tilanteita, joissa pelaajat pyrkivät optimoimaan valintojaan annetun simulaation puitteissa. Pelien asetelmissa on siis kysymys fantasiasta, eikä niissä ole tarkoituskaan ottaa kantaa siihen onko itse asetelma toivottava tai todenperäinen oikeassa maailmassa ja elämässä. En millään pysty käsittämään, mitä pahaa tai ”rasistista” on siinä jos Afrikkaa pidetään köyhänä ja osin takapajuisenakin mantereena, sillä ei kai todellinen asiainlaita kovin paljoa toisinkaan ole. Vai onko? Ovatko afrikkalaiset pääosin hyvin koulutettuja, toimeentulevia tai jopa rikkaita? Vallitseeko Afrikan maissa yleisesti edistyksellisyys, sopu ja demokratia? Millä lailla Afrikka pärjäisi ilman länsimaiden satojen miljardien eurojen kehitysapua?

Mitä useimmille ihmisille tulee mieleen seuraavista sanoista: demokratia, englannin kieli, rautatieverkosto, oikeusjärjestelmä, nykyaikainen koululaitos, teenviljely, jalkapallo ja kriketti? Tuskin ensimmäisenä ainakaan kolonialismin perintö. Siitä kuitenkin nimenomaan on näiden kohdalla kyse – Intiassa. Voidaankin kolonialismin suhteen ottaa esille myös toisenlainen katsantokanta ja kysyä kuinka moni intialainen nykypäivänä vakavissaan vaatii tai kannattaa luopumista edellä mainituista siirtomaa-ajan jäänteistä? Ja vaikka luopumista vaadittaisiinkin, halu ratkaista asia äänestämällä olisi osoitus intialaisten velasta entisille isännilleen? Ihan varmasti on kiistatonta, että Englannin siirtomaavalta rappeutti ja vahingoitti sitä edeltänyttä vanhempaa intialaista kulttuuria, mutta on muistettava, että moni muukin vieras valta ja imperiumi oli ehtinyt teutaroida Intiassa jo aiemmin. Mikäli intialaisille nyt syttyisi pakottava halu repiä maan tasalle brittivalloittajien jättämät rakennukset, esim. Mumbain päärautatieasema, täytyisi intialaisten samalla ratkaista miten toimia muslimivalloittajien rakennusten, kuten Taj Mahalin temppelin, suhteen.

Kyse on ratkaisemattomasta kulttuuriperintöongelmasta – aivan niin kuin monien Afrikan maidenkin kohdalla. Kaikki ovat velkaa kaikille, joku on aina varastanut tai valjastanut jonkin idean tai käytännön joltakin toiselta. Jos vaikka ranskalaisessa luolassa on kymmeniätuhansia vuosia sitten jokin yhteisö keksinyt ottaa tavaksi pirskottaa vettä tulikuuman kivikeon päälle, tulemme sen tosiseikan äärelle, että sauna ja saunominen eivät olekaan suomalainen keksintö ja perinne.

Onko jotain pahaa tai ”rasistista” siinä jos afrikkalaiselta ihmiseltä kysytään majoista tai eksoottisista eläimistä, sillä faktahan kai on, että tänäkin päivänä Afrikassa lukuisat heimot asuvat olkikattoisissa savimajoissa, ja lisäksi maanosa on täynnä suuria ja uniikkeja eläimiä, kuten sarvikuonoja, virtahepoja, kirahveja ja norsuja (ja hyvä niin). Miksi puhutaan stereotypiasta, kun tämä on tosiasia. Pitäisikö tosiasiat kieltää!? Onko savimajassa asuminen kamerunilaisen kaupunkilaismiehen Ufoka Eugenen mielestä jotenkin hävettävää, eli lakkaavatko tietyt heimot asumasta savimajoissa, jos asiasta ei saa puhua tai jos uskotellaan, että savimajoissa asutaan vain kirjojen sivuilla ja vääristyneissä mielikuvissa. Miksen minä tai kukaan muukaan suomalainen tykkää huonoa tai näe rasismia siinä, että kysytään käveleekö Pohjoismaissa kaduilla jääkarhuja tai ovatko kaikki suomalaiset juoppoja ja sisäsiittoisia mongolien jälkeläisiä.

Ehdottomasti pisimmän korren hölmössä ja trendikkäässä rasismireagoinnissa sekä omaehtoisessa ”varmuuden vuoksi suoritettavassa taannehtivassa itsesensuurissa” on kuitenkin vetänyt Yhdysvaltain avaruushallintovirasto NASA. Se nimittäin päätti elokuussa 2021 alkaa maalata laveimmalla mahdollisella pensselillä, eikä temmellyskentäksi riittänyt enää edes oma Telluksemme, vaan NASA katsoi, että ”rakenteellisen piilo- ja nimirasismin” torjunnan tulee saavuttaa kirjaimellisesti universaalit mittasuhteet – ulottua satojen valovuosien päähän! Tämän tempauksen seurauksena Eskimon tähtisumulta ja Siamilaiset kaksoset -galaksiparilta otettiin nimet pois! Siitäs saivat, enää ne eivät voi olla rasistisia! Oikeasti, kuinka moni maailman seitsemästä miljardista ihmisestä on edes tiennyt Eskimo-tähtisumun tai Siamilaiset kaksoset -nimisen galaksiparin olevan olemassa, tai niistä jotka ovatkin, kuinka moni todella on kiinnittänyt huomiota näiden nimiin ja ajatellut nimien olevan ”rasistisia”! Onkohan yksittäinen eskimo (inuiitti) Grönlannissa taivaankantta tähyillessään kokenut kosmisen tason syrjintää tietäessään tuolla jossain olevan Eskimo-tähtisumu…?

Yleisellä tasolla totean ikäväkseni, että maailma ei enää ole entisensä. Se on viimeisten 10-20 vuoden sisällä muuttunut ylikorostetun korrektiuden tyyssijaksi, jossa ei enää ole tilaa minkäänlaiselle huumorille tai leikinlaskulle, koska aina on ryhmiä, vähemmistöjä, tahoja tai yksilöitä pahoittamassa mielensä. Tai vaikka he eivät pahoittaisikaan, (länsimaalaiset vihervasemmistolaiset) tiedostavat besserwisserit automaattisesti olettavat heidän pahastuvan tai sitten ainakin viime kädessä tietävät itse pahastua toisten puolesta. Joka paikassa on vääryyttä, kukaan ei uskalla sanoa mitään. Erikoisen – mutta lopulta ei mitenkään yllättävän – tilanteesta tekee se, että korrektiuden sanelemat säännöt eivät tietenkään päde tasapuolisesti koko ihmiskuntaan, vaan koskevat ainoastaan valkoista länsimaalaista heteronormatiivisuutta. Kantasuomalainen heteromies tai -nainen ei saa laskea leikkiä mistään, eikä kohdistaa (stereotypioista kumpuavaa) vitsailua mihinkään tai kehenkään – paitsi tietysti itseensä ja muihin kaltaisiinsa. Myös uskonnosta voidaan heittää herjaa ja sitä saa arvostella – kunhan kohteena ei ole islam, hindulaisuus, buddhalaisuus, alkuperäiskansojen polyteistiset luonnonuskonnot, jne. Eräs ystäväni onkin lohkaissut osuvasti, että haluatteko kuulla vitsin: ”Suomalainen, suomalainen ja suomalainen…” Muuta maailmaa tuskin kiinnostaa eurooppalaisten tai yhdysvaltalaisten pääasiassa itse itselleen asettamat korrektius- ja sensitiivisyyssäännöt ja -normit tai näiden noudattaminen. Vai kuvitteleeko joku vakavissaan, että Aasiassa, Afrikassa tai Etelä-Amerikassa ei pilailtaisi kristinuskon, seksuaalivähemmistöjen tai kalpeanaamojen kustannuksella?

 

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s