Taksikuski ja puheenjohtaja

Iltapäivälehdet ja ainakin HS:n yleisönosasto ovat kuluvan vuoden aikana heränneet aktiivisesti uutisoimaan takseihin liittyvistä ongelmista, joita on ilmennyt etenkin Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla. Elokuun lopulla myös Ammattiliitto Pro:n puheenjohtaja liittyi tähän joukkoon.

Sinänsähän taksialan ongelmien ei pitäisi olla millään lailla uusi tai yllättävä asia kenellekään. Silmät auki kulkevat ja omilla aivoillaan ajattelevat kansalaiset näkivät tämän tapahtuvaksi jo pitkälti yli kolme vuotta sitten – siinä vaiheessa kun uusi taksilaki vasta oli astumassa voimaan. Esim. pitkän linjan taksimiesten kokemukset, varoitukset ja neuvot kaikuivat kuuroille korville. Kritiikkiä ei oikein haluttu ottaa vastaan, oman olettamukseni mukaan siksi, että tiedossa ja näköpiirissä oli, että taksilain muutos mitä todennäköisimmin toisi alalle paljon pääsääntöisesti maahanmuuttajataustaisia yrittäjiä ja ”ammattilaisia”, ja näin ollen kritiikin ymmärrettiin kohdistuvan ainakin osittain maahanmuuttajiin, mistä seurasi, että kritiikin kuunteleminen olisi lainsäätäjän ja päättäjien näkökulmasta tarkoittanut ”maahanmuuttajavastaisuutta” ja toisaalta samalla sen myöntämistä, että tuleva laki on kuolleena syntyvä kirjain. Tarkoituksena tietenkin oli tehdä hyvää ja päämäärä oli ylevä, eli saada uusia ihmisiä töihin ja taksimatkojen hinnat alas. Mutta, metsään meni, todellisuus ei ollutkaan sitä mitä sen haluttiin olevan. Nyt niitetään sitä, mitä aiemmin kylvettiin. 

Iltalehti kertoi torstaina 26.8. Ammattiliitto Pron puheenjohtajan Jorma Malisen tviitanneen livenä saavansa huonoa asiakaspalvelua taksissa. Malinen oli ollut matkalla Helsinki-Vantaan lentoasemalta Espooseen, mutta kyyti ei mennyt odotetusti.

 – Voihan v####u, lentoasemalta taksin saaminen ihan sutta ja sekundaa. Taksi Helsinki, kielitaidoton kuski ja ei löydä Espooseen. Nyt mennään kohti Helsingin keskustaa, edes englantia ei ymmärrä, hokee navigator, navigator, Malinen tviittasi jo heti kentältä.

Myöhemmin yhteinen kieli Malisen mukaan löytyi, mutta yhteisymmärrystä kuskin kanssa ei tästä huolimatta löytynyt.

 – Nyt löytyi jo yhteinen kieli. Sina aja tama auto, Malinen päivittää.

Malinen kertoo myöhemmässä tviitissä, että taksikuski käänsi ilmastoinnin viileälle ja istuinlämmityksensä kuumaksi.

 Jorma Malinen kommentoi tilannetta lehdelle:

 – Olen aiemmin ollut tyytyväinen Taksi Helsingin asiakaspalveluun.

 – Lisäksi harmittaa, että lentokenttää on alkanut vaivata sama ilmiö kuin Helsingin rautatieaseman taksitolpalla. Ihmisiä viedään autoihin, joissa ei ole edes taksitunnuksia, hän kertoo.

Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantosen mukaan Malisen tapausta selvitetään parhaillaan. Toistaiseksi Malisen kuvaamaa taksikuskia ei ole vielä löytynyt. 

Hänen mukaansa kyseessä on puhtaasti yksittäistapaus:

– Meillä on vahvat suomenkielen testit.

 

Tällaista…

Itse käytän harvoin taksia, mutta vastaavanlaisia kokemuksia on silti ehtinyt omalle kohdallenikin jo osua näiden reilun kolmen vuoden aikana, mikä saa minut uskomaan vahvasti, että taksikuskien kielitaidottomuus ja paikallistuntemuksen puute on yleinen ja aivan jokapäiväinen ilmiö ja ongelma – siitä vain ei puhuta. Ei puhuta, koska kaikille on selvää, että kielitaidottomuus, paikallistuntemuksen puute, heikohko ajotaito ja/tai kaikkien näiden yhdistelmä ei tietenkään ole tai ole ollut kantasuomalaiseen taksikuskiin kytköksissä oleva seikka tai puute, vaan uutuutena annettu maahanmuuttajataustaisten taksikuskien ”ominaisuus”. Suomalaiset vaan on mihin tahansa maahanmuuton epäkohtaan liittyvässä asiassa ”peloteltu” olemaan hiljaa rasismisyytösten ja sosiaalisen paineen alla. Puserretaan käsi nyrkkiin, mutta työnnetään nyrkki taskuun, ja jupistaan hiljaa itsekseen. Kuitenkin suomalaiset – jos jotkut – ovat vuosikymmenten saatossa oppineet sen, että taksiala on nimenomaan palveluala, ja että perinteisesti Suomessa on taksin tilatessaan tai autoon hypätessään voinut luottaa siihen, että kulkupeli on laadukas ja turvallinen, kuljettajan ajotaito ja suuntavaisto on hyvä ja kyyti vie perille. Näin ei valitettavasti ole enää.

Ruoditaanpa vielä hieman lisää Iltalehden artikkelin sisältöä sekä puheenjohtaja Jorma Malisen ja toimitusjohtaja Jari Kantosen kommentteja:

Malinen kertoo, että Helsinki-Vantaan lentokentällä ”ihmisiä viedään autoihin, joissa ei ole edes taksitunnuksia”. En epäile, etteikö näin tapahtuisi, ja jos tapahtuu, niin tähän tulee lainvalvojan ilman muuta puuttua – pikimmiten. Fakta, jota Malinen ei tiedä tai jota hän vain ei tässä tuo esille, on kuitenkin se, että asiakas on tosiasiassa aina saanut itse valita kyytinsä. Voi siis hypätä mihin tahansa jonossa olevaan taksiin sen kummempia perusteluita esittämättä tai huuteluista välittämättä. Asiakkaan ei tarvitse, eikä pidä, alistua ”vietäväksi” tai ”vedetyksi” mihinkään autoon. Jos mielii hypätä nimenomaan Mercedes-Benziin, voi hypätä, tai jos haluaa nimenomaan kantaväestöä edustavan suomenkielisen kuljettajan, voi sellaisen autoineen valita jonosta. Tämä on asia, josta en foorumeilla ole paljoa kuullut huudeltavan, ja niin poliitikot kuin taksifirmatkin ovat olleet hipihiljaa, joten suuri yleisö ei välttämättä ole tietoinen täydestä valinnanvapaudesta. Itselläni on hyvin vahva tunne, että syy hiljaisuuteen ovat maahanmuuttajataustaiset kuljettajat. Pelätään, ja ikään kuin hävetään sitä, että pääosin kantaväestöstä koostuvat, omalla rahallaan maksavat asiakkaat valitsisivat jotenkin ”väärin”, eli ”rasistisesti”, siitäkin huolimatta, että valinnan kriteerinä tosiaan voi olla vaikka auton merkki, malli tai väri. Toisaalta, jos ja kun – varmasti enenevässä määrin – yhä useampi päätyy valitsemaan maahanmuuttajataustaisen kuljettajan asemesta kantaväestöä edustavan kuljettajan siksi, että pääsee helpommin, vaivattomammin, turvallisemmin ja varmemmin perille, onko se jollakin lailla tuomittavaa? Tai onko se yllättävää? Ei ole maksavan asiakkaan vika jos maahanmuuttajataustaisen taksikuskin ammattitaito tai palvelutaso ei ole yhtä korkea tai hyvä kuin mihin asiakas on aiemmin taksialalla vallinneiden ja vakiintuneiden standardien ja hintatason perusteella Suomessa tottunut. Pitäisikö asiakkaan tästä huolimatta suosia maahanmuuttajataustaisia taksikuskeja, eli tehdä kyytivalinta puhtaasti ja ainoastaan ihonvärin perusteella? Koska valinnanvapausasiasta ollaan vaiti, tarkoittaa se melko varmasti sitä, että myös tutkimusten ja tilastojen valossa on todettu maksavan asiakaskunnan tosiaankin valitsevan mieluiten taksin, jota ajaa suomenkielinen (englantia ja mahdollisesti ruotsiakin osaava) kantaväestön edustaja. Tämän pohjalta sopii miettiä ja kysyä, oliko uusi taksilaki onnistunut jos sen ainoa tarkoitus ja realisoituva vaikutus oli, että taksiasemille saatiin ”etnistä sutinaa” ja sellaisia kuljettajia, joiden kyytiin asiakkaat eivät välttämättä kovin mielellään haluakaan?

Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen kertoo, että em. tapausta selvitellään parhaillaan ja että Malisen kuvailemaa taksikuskia ei ole löytynyt. Tämä kommentti jäi ihmetyttämään minua, sillä näkyyhän taksikyydistä saatavassa maksukuitissa toki kellonaika ja taksin numero, ja näiden perusteella pitäisi olla sangen helppoa selvittää kuka kyseistä autoa on milläkin ajanhetkellä ajanut? Koska kuljettajan selvittäminen ei kuitenkaan ole (vielä) onnistunut, on oman tulkintani mukaan silloin oltava kyse siitä, että 1) Taksi Helsinki ei ehkä aidosti ja oikeasti edes ole halukas selvittämään tapausta (koska kyseessä on ulkom. kuljettaja), vaan Kantonen nyt velvollisuudentunnosta puhuu korulauseita asian tultua julki. Vaihtoehtoisesti kyse on siitä, että 2) autoa onkin mahdollisesti ajanut joku sellainen tuntematon henkilö, jonka ei olisi pitänyt ajaa autoa ja/tai joka ei ole Taksi Helsingillä töissä.

Vaikka minulla on tuoreessa muistissa tapaus Husu Hussein ja hänen taxi-gate:nsä, jonka selvittely ja jälkiseuraamukset tuntuivat lopulta jäävän vähän puolitiehen, haluan silti ajatella, että Taksi Helsinki on vastuullinen ja asiakaspalvelulähtöinen yritys, joka pyrkii selvittämään ongelmatilanteet, reklamaatiot ja laatupoikkeamat. Tästä johtuen vaihtoehto 2) tuntuisi jollain lailla todennäköisemmältä. Mitä tuo vaihtoehto oikeastaan tarkoittaa? Sitä, että Jorma Malinen on hyvinkin saattanut olla jonkun sellaisen henkilön kyydissä, jonka ei kyseisenä päivänä – tai ollenkaan – olisi edes kuulunut ajaa autoa, ja josta Taksi Helsinki ei välttämättä tiedä mitään. Skenaario voisi periaatteessa olla vaikka sellainen, että työvuorolistan mukaan ajovuorossa ollut ”Mahmud/Kemal/Sergei” on ollut estynyt tulemaan töihin, jolloin hän on päättänyt luovuttaa taksiauton avaimet eteenpäin kaverilleen/veljelleen/serkulleen ”Abdille/Yusufille/Evgenille” ja pyytänyt tätä hoitamaan kyseisen vuoron. Myöhemmin mainittu henkilö toki voi mahdollisesti itsekin olla töissä Taksi Helsingillä – tai sitten ei ole. 

Kun tiedossa on Jari Kantosen lausumana se, että Taksi Helsingillä on vahvat kielitestit, jolla perusteella kuskien voisi kuvitella ainakin jotenkin osaavan suomea, ja kun samaan aikaan tiedossa toisaalta on Jari Malisen raportoimana se, että häntä kuljettanut henkilö ei puhunut käytännössä lainkaan suomea, näyttäisi myös tämä pointti tukevan ylempänä kehittelemääni oletusta 2) ja totta tosiaan puhuvan sen puolesta, että autoa ajanut henkilö ei ole Taksi Helsingin palkkalistoilla.

Tällainen asia on syytä selvittää perin pohjin, sillä kyse ei kai enää ole pelkästään huonosta asiakaskokemuksesta, vaan kenties jopa rikokseen syyllistymisestä. Kenen olisi pitänyt ajaa autoa keskiviikkona? Onko ratissa ollut ajolistan mukaisesti Taksi Helsingin työntekijä, ja jos on ollut, miksi tämä henkilö ei osannut suomea? Jos ajovuoro on luovutettu jollekin toiselle, miksi ja kenen luvalla niin on tehty, ja kuka on tämä tuntematon toinen henkilö? Onko henkilöllä ylipäätään ollut oikeutta kuljettaa luvanvaraiseen käyttöön rekisteröityä ajoneuvoa?

Ei näin. Kokonaan oman tekstinsä ja pohdinnan aihe olisi tietysti mm. Helsingin Rautatieaseman ja Olympia-terminaalin taksiasemilla vallitseva kaaos ja ”sota”, jonka ”uudet taksialan ammattilaiset” ovat saaneet aikaan, mutta en viitsi tällä kertaa lähteä pureutumaan siihen.

Aion kyllä vastaisuudessakin valita varsin tarkkaan kenen kuljettaman taksin kyytiin tolpalta hyppään.

Jätä kommentti